mandag 4. november 2013

Sylta gresskar


Vel overstått Halloween,
og kanskje har du et gresskar til overs?

I såfall er det veldig godt å sylte gresskar
og servere til julemiddag/svinekjøtt.


Første bud er å sette på kjøkkenvifta/
sørge for god utlufting,
for eddik som koker svir nesten i øynene.

Skjær gresskarkjøttet i terninger
(eller bruk kulejern for litt penere resultat)

Kok opp en flaske 7% hvit eddik, 8 dl sukker og 50 gr fersk ingefær.

Kok gresskarbitene i flere omganger, 
til de er møre og blanke. 


Ta ut gresskarbitene og kok inn sausen i ti minutter.
Hell oppi bitene igjen,
og gi dem enda et oppkok.

Legges deretter på sterile glass,
og de holder seg i flere år.

Og det blir mange glass av et gresskar, 
så her har du fine vertinnegaver til adventsbesøkene.

Lykke til!

-Lottemora-




5 kommentarer:

  1. Hei;)
    Sylta gresskar er kjempegodt;)
    Tror det er mange som får en herlig overraskelse om de prøver.

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. Det har eg aldri smakt men så spennende:)
    Fin kveld til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  3. Det er veldig godt! Men jeg har aldri laget det selv.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Mmmm, det hørtes veldig godt ut!
    Og så gøy og lage selv:)

    SvarSlett
  5. Mor kokte mye gresskar da jeg voks opp.
    Husker det smakte godt til kjøtt. Men nå er det jammen mange
    år siden jeg smakte det. Har tenkt jeg skal prøve å koke litt en gang.
    Koselig med slike vertinnegaver.
    Jeg har laget masse ripsgele som jeg kommer til å bruke noe av
    som gaver.
    Ønsker deg en herlig dag :)

    SvarSlett

Ha en superfin dag, hilsen Lottemora