tirsdag 15. januar 2013

100 HUSMORPOENG


Kjært barn har mange navn
Potetball, raspeball, komle...

Og idag prøvde jeg å lage dem fra bunnen av,
for aller første gang.

100 husmorpoeng til meg!


Frøkna hjalp til med å skrelle potetene.

Og det meste av jobben ligger faktisk i å skrelle potetene
og forme bollene.

Ellers var det overraskende enkelt.

Jeg fatter ikke hvorfor vi har 
kjøpt raspeball ala Toro tidligere.

Heretter blir de iallfall laget fra bunnen av!


Det ser kanskje ikke så delikat ut,
men det smaker desto bedre.

Vi pleier å servere dem med bacon, kålrot og sirup.
Men saltkjøtt smaker også godt til.


Hva pleier du å servere til potetball?
Og hva kaller du disse rare grå bollene?
Komle? Raspeball? 

-Lottemora-



3 kommentarer:

  1. Flink!
    Dette er noko av det beste, synes eg! Vi kallar det berre "ball" på sunnmøre.
    Brukar rabbestappe aka kålrotstappe, pølser, kjøt, bacon og feitt til. Restar vert steikte, og då er sirup naturleg tilbehør :)

    Kjekk blogg du har, innom stort sett dagleg.
    Fin kveld til deg :)

    SvarSlett
  2. Har kjøpt Fjordland sin noen ganger, og den er ganske,
    god visst jeg bare får stekt bacon og baconfett til.
    Men den hjemmelaga er jo aller best. Og spesielt min mor sin.
    Den er god den. Må nok bestille det når vi skal nedover på
    besøk neste gang.
    Ha ei herlig uke :)

    SvarSlett
  3. Der jeg kommer fra sier jeg raspeball. Her jeg bor sies det Komle, så sier det jeg og nå.

    Uansett hva en sier er de knallgode. Jeg bruker lage fra Stangeland Mølle sin melpose. Har laget skikkelige en gang med mamma, de er hakket bedre.

    Har baconbit inni vi da. Eller dott i som en da sier.

    Må ha pølse og kålrabistappe til. Også gjerne grov sennep og rømme. Mannen min liker bacon til, men jeg synes det er litt kræsj av smaker. Mange spiser jo saltkjøtt, men jeg er ikke så glad i kokt kjøtt.

    Liker veldig godt bloggen din, leser alle innlegg men ikke altid like flink å kommentere. Nytt forsett for dette året :)

    SvarSlett

Ha en superfin dag, hilsen Lottemora