Makroner, en tålmodighetsprøve....

Idag har jeg altså prøvd meg på makroner igjen.
Forrige gang hevet de seg så store at det var umulig 
å bite over om man skulle legge to og to sammen

Men denne gangen bestemte jeg meg for å lese oppskriften nøye
og følge alt til punkt og prikke



Så jeg startet med å tørke, skolde og kverne mandler,
med god hjelp av min skjønne datter.
Deretter måtte mandelmassen inn i ovnen og tørke en time.

Eggene ble tatt ut av kjøleskapet for temperering


Tålmodighet er ikke min sterkeste side
når det kommer til baking
Så da var det sannelig godt av Kari og barna 
kom på middagsbesøk


En god middag og masse skravling
mens mandlene tørket i ovnen

*
Laks med dill og hvitløk som forrett
*
Kjøttkaker til hovedrett
*
Og mandariner og pepperkaker til dessert
*


Så var det klart for å lage røra

Melis og mandelmasse i en bolle


Eggehvite og sukker vispes

Oppi med konditorfarge

Deretter løftes det tørre inn


Lagde en mal til å ha under bakepapiret
slik at alle ble like store


Sprøytet ut på bakepapiret

Satte til tørking på benken en drøy halvtime

Og deretter inn i ovnen


På første brettet hadde jeg tatt i altfor lite farge

og hadde brettet inni ovnen ett minutt for lenge

slik at de ble litt beige


Men hva gjør vel det 
når man har bronse-spray?

Disse ble faktisk fylt med nugatti,
og smakte himmelsk.


Nå er siste brettet i ovnen
Med mer farge i røra
og litt tynnere makroner

Prøvde å legge perler på et par av den,
og det ble lekkert!!

Disse skal fylles med bringebærglasur
Men det får bli en annen dag. 
Nå er jeg dønn sliten

Er det forresten noen som 
har erfaring med å fryse makroner?

Klem
Lotte