Endelig sommer her oppi fjellet

Det har vært ei fin-fin uke med varmt og fint vær. Steikende sol de fleste dagene og et vannvittig regnvær på torsdagen.
Mandag kveld dro vi opp på hytta på Nerskogen for å se etter multer, og sannelig fant vi bær. Ungene var ivrige plukket minst like mye som oss voksne. Tok en lengre tur på tirsdagen og det var utrooooolig koselig. Satt på et berg og spiste matpakka vår og etterpå studerte vi maur som jobbet og en edderkopp som slepte rundt på et "egg". Imponerende hvordan den klarte å få med seg det store "egget" og hvordan den beskyttet det mot angrep. På hjemveien fikk vi følge av to selskapsyke hester, som helst ville slått følge ned til hytta. Men de ble litt betuttet da de kom til feristen....
Tilbake på hytta oppdaget vi at den idylliske hagebenken rommet maaaange bittesmå nysgjerrige firfisle-babyer..... Har aldri hatt sansen for slike amfibier jeg.... men etter hypnosen går det litt bedre. Så jeg studerte disse små skapningene og jeg må si at de faktisk er utrolig fasinerende. Men kan styre meg for de voksne firfislene da.... uwææææh :-p Fant også en sommerfugllarve (?) som frøkna studerte vel og lenge.
Dro ned fra fjellet med 6 kg multer.
Torsdagen startet med nydelig vær, så vi bestemte oss for å ta en tur oppi Gjevilvassdalen (Rauøra) på bading. Da vi kom dit begynte det å skye over, men det var godt og varmt likevel. Badinga ble en kald fornøyelse, så jeg nøyde meg med å løpe opp til lårene. Men ungdommene var langt tøffere og tok et skikkelig bad. Sannelig bra jeg hadde tatt med pledd til de kom inn igjen!
På ettermiddagen hadde vi planlagt tur til Dindalen, men besøk på Uvssætra. Dro hjemmefra uten jakke siden været var så fint. Men her oppe i fjellet snur været utrolig fort. Vi hadde kun kjørt i noen minutter da det begynte å regne, og innen vi kom fram til parkeringsplassen regnet det noe helt VANNvittig. Vindusviskerne klarte knapt å ta unna og veiene holdt på å gå i oppløsning. Men heldigvis kom det en bil fra sætra og åpna bommen, så vi fikk kjøre innover. Da vi kom oppi Dindalen begynte heldigvis regnet å gi seg. På sætra fikk vi servert en alldeles nyyydelig rømmegrøt med spekemat attåt. Ungene koste seg med kaninunger, kalver, trøtraktorer etc og det var ikke en sur mine i løpet av timene vi var der...